Apa itu NILAM?
‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca
merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah
dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan
program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan
markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran
Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid.
Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang
ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di
sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan
rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran
Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.
MATLAMAT NILAM
Membina tabiat membaca yang berkekalan di kalangan
pelajar.
OBJEKTIF NILAM
- Menjadikan murid
banyak membaca.
- Menggalakkan
sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca
ini.
TIGA ELEMEN
PROGRAM NILAM
- Rekod Membaca
: Setiap murid merekod buku yang dibaca dalam Buku Rekod NILAM.
- Pengesahan
Pembacaan : Guru mengesahkan rekod bacaan murid.
- Pengiktirafan : Pengiktirafan
diberi kepada murid berdasarkan bilangan buku yang dibaca dan aktiviti
berkaitan yang disertai.
PELAKSANAAN
Program NILAM mempunyai dua tahap pelaksanaan iaitu;
TAHAP JAUHARI
Murid pada peringkat ini wajib membaca banyak buku sebaik
sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun
Satu). Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut :
Jumlah Buku
|
Pengiktirafan
|
90 - 179
|
Gangsa
|
180 - 269
|
Perak
|
270 - 359
|
Emas
|
360 ke atas
|
NILAM
|
TAHAP RAKAN PEMBACA (RP)
Mengutamakan aspek kepimpinan dalam aktiviti membaca.
Setelah membaca sejumlah 100 buah buku murid layak memasuki tahap RP. Tahap ini
memberi penekanan kepada kebolehan murid membimbing dan menarik minat orang
lain supaya suka membaca. Walau bagaimanapun aktiviti Tahap JAUHARI masih
diteruskan.
Pengiraan markah bagi aktiviti ini diberikan mengikut
jumlah aktiviti atau sesi aktiviti (dan bukan jumlah bilangan pendengar,
kecuali aktiviti meminjamkan buku) yang dijalankan mengikut kesesuaian umur
murid seperti :
- Bercerita (1 sesi = 5 markah)
- Bicara Buku (1 sesi = 5 markah)
- Ulasan Buku (1 sesi = 5 markah)
- Meminjamkan buku (1buku x 5 peminjam = 5 markah)
Murid pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan
usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP :
Jumlah markah
aktiviti
|
Pengiktirafan
|
100 – 199
|
Gangsa
|
200– 299
|
Perak
|
300 – 399
|
Emas
|
400 ke
atas
|
NILAM
|
No comments:
Post a Comment